اینترنت با سلامت روان ما چکارمیکند؟

اینترنت در حال حاضر تبدیل به یک دنیا شده ،دنيای مجازی ،دنیایی که در آن هرچیزی منتظره است .به راحتی می توان با فردی ناشناس در دور دست ها ارتباط گرفت ویا حتی از او مهارت ،فن،یا هنری را آموخت . البته این مورد از بعضی جهات مثبت‌ واز جهاتی دیگر می تواند به شدت مخرب ونگران کننده‌ باشد اینکه ندانی چرا باید در روز صدها نفر را لایک یا پیرو آن ها باشی تکرار این رفتار در هر روز می تواند بر سلامت روانی فرد تاثیر متفاوت یا حتی منفی داشته باشد.

تاثیرات منفی چگونه می توانند به سلامت روان ما آسیب برسانند؟

یکی از این تاثیرات منفی تاثیر بر عزت نفس است . فرد مدام در حال عکس گرفتن ازخودش و حالات مختلفی است که بتواند بر دیگران تاثیر بگذارد ،اگر نتواند فالوور يا پیروانی برای خود دست وپا کند دچار حس خود کم بینی می شود این حس نتیجه ای در بردارد که :《 من نمی توانم خوب باشم》،《نمی توانم خود را به خوبی معرفی کنم》 دست به استدلال هایی می زند که منجر به حس های نا خوشایند بدتری میشود
در نهایت از خود می پرسد :《چرا؟》
این چرایی یک مسئله عمیق وحساس روانی را در بر دارد.دوباره تلاش می کند وممکن است ا‌وضاع بدتر شود چراکه او مدام دارد خود را با افراد سرشناس حوزه مورد مطالعه اش مقایسه می کند متأسفانه این روند بر نوجوانان که‌ در مرحله بحرانی رشد جسمانی و روحی خود هستند می تواند تاثیرات عمیقتر یامخرب تری داشته باشد.

فرد بدون توجه به احساس های درونی اش مدام می بایست در معرض دید باشد و باید دیگران در موردش نظر بدهند ، این رفتارها آرامش را از او سلب می کندکه نتیجه بدتری در بر دارد و آن اضطراب است.

اضطراب چيست؟

یک حس ناخوشایندی که فرد مدام خود را درمعرض فشارهای تنش زا حس می کند یاحس می کند در شرایط تهدید کننده ای قرار دارد.
اضطراب‌ها ابتدا خفيف هستند طوری که خیلی محسوس نیستند اما ادامه این روندها که به صورت تنش زا و یا تهدید کننده برای فرد است ممکن است شکل جدی تری به اضطراب های فرد بدهد وتبدیل به احساس غالب روانی فرد شودو بر تمامی ارکان سلامت روانی فرد سایه بیفکند.

سخن آخر:
اینترنت امروزه جای خودرا در زندگی تمام افراد پیدا کرد و فرد خواه نا خواه درگیر با آن است،در مسیر استفاده از اینترنت که غالب استفاده اکثر ما شبکه های مجازی هستند ابتدا می بایست سلامت روان خود را مقدم بداریم حواسمان به وسواس هایی که ممکن است درگیرشان شویم باشیم طوری که بتوانیم با آرامش به زندگی عادی خود مان هم رسیدگی کنیم.

فرشته بن رشیدیان کارشناس علوم تربیتی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *